למה הרכב לא מניע? סיבות נפוצות
כאשר אנו ניגשים אל הרכב בתחילת או אחרי יום עבודה איננו חושבים על האפשרות שהוא לא יניע, אבל לפעמים זה קורה: מכניסים את המפתח לסוויץ’, מסובבים, ושום דבר לא קורה. מה יכולה להיות הסיבה שבגללה הרכב לא מניע? מה אפשר וצריך לעשות כעת? על כך נענה בשורות הבאות.
בעיה במצבר הרכב
ברוב הגדול של המקרים הרכב לא מניע בגלל בעיית מצבר. למי שלא יודע, מצברים הם סוללות חזקות שמספקות את הכוח הדרוש להנעת הרכב ולמערכותיו החשמליות. המצבר נטען על ידי האלטרנטור שממיר את אנרגיית המנוע המכאנית לאנרגיה חשמלית, ולעומת זאת המצבר מתרוקן בשל צריכת החשמל של הצרכנים השונים, כמו אורות ובקרת אקלים, ובדגש על ההנעה שמצריכה מתח גבוה באופן חד פעמי.
אז מה יכולה להיות הבעיה של מצברים? קודם כל, הבעיה הכי נפוצה היא התרוקנות של מצבר הרכב מפני שהשארנו לאורך שעות ארוכות צרכנים פועלים, למשל אורות חלל הפנים לא נסגרו, מערכת הסטריאו המשיכה לעבוד, שכחנו אורות דלוקים בצהרים וכן הלאה. כך המצבר הולך ומתרוקן ולבסוף אינו מסוגל לספק את המתח הדרוש להנעה. בנוסף, חשוב לדעת שמצברים פורקים מעט חשמל כל הזמן, כך שגם אם לא שכחנו אורות או רדיו דולק אך המכונית עמדה לאורך ימים מבלי שיניעו וייסעו בה, המצבר עלול להתרוקן.
בעיה שכיחה נוספת של מצברים היא פשוט התיישנות. ככלל, אורך החיים של מצברים לרכב עומד על כשלוש שנים. ניתן לשמור עליהם ולהאריך את חייהם, למשל על ידי הקפדה על מילוי מים מזוקקים בתאים (לא בכל המצברים), ניקוי קורוזיה מהחיבורים וכדומה. ואולם, כל מצבר יגיע בסופו של דבר לקצה חייו ולא יניע עוד את הרכב.
הבשורה הטובה היא שישנם פתרונות פשוטים לבעיות מצברים, שאינם כרוכים בהוצאה כספית גבוהה. ראשית, הקפידו להחזיק ברכב כבלים איכותיים ובקשו מבעלי רכבים בסביבה לעזור לכם. לא פעם, טעינה מרכב אחר תאפשר הנעה ותוכלו להמשיך בדרככם. יחד עם זאת, במידה שהמצבר התרוקן ללא סיבה מובנת (למשל אורות שנשכחו דלוקים), בהחלט כדאי לבדוק אצל חשמלאי רכב מה הבעיה, ולתקנה. בנוסף, אם מדובר במצבר שכבר מתקרב לסוף ימיו, ייתכן שאפילו הטענה בכבלים מרכב אחר לא תעזור ופשוט הגיע הזמן להזמין את אנשי המקצוע של חברתנו שיתקינו לכם מצבר חדש.
בעיות נוספות שבגללן הרכב לא מניע
אמנם בעיית מצבר היא הסיבה השכיחה ביותר לכך שהרכב לא מניע, אך יכולות בהחלט להיות נוספות. לדוגמא, ייתכן שהבעיה היא בסטרטר, המתנע, שדווקא מקבל חשמל מהמצבר התקין אבל תקול בפני עצמו. תוכלו לזהות שהבעיה היא בסטרטר ולא במצבר אם צרכני החשמל (אורות, מערכת סטריאו) פועלים באופן תקין, אולם הרכב לא מניע. לעומת זאת, אם אורות הפנים, החוץ או של לוח המחוונים פועלים באופן חלוש או בכלל לא – סביר להניח שהבעיה היא מצבר. עוד סימן לבעיה של הסטרטר היא קולות תקתוק או רעשים, או מנוע שכמעט מתחיל אבל לא מצליח להיכנס לסיבוב בעת ההתנעה. כמובן שבמקרה זה יש לתקן את התקלה וייתכן שיהיה צורך להחליף סטרטר.
למעשה, לכל אורך המערכת החשמלית יכולות להיות בעיות שבגללן הרכב לא מניע, החל בחיווט שנקרע, קורוזיה, פיוז שנשרף, תקלה בקודן או באימובילייזר וכדומה. אחת הבעיות היותר נפוצות היא תקלה באלטרנטור, למשל רצועה שנקרעה בשל בלאי ושחיקה, או רוטור של האלטרנטור שהתנתק, מה שמוביל לכך שהמצבר אינו מתמלא ולכן אין הנעה. גם כאן, יש לתקן את התקלה על ידי החלפת הרצועה שנקרעה, שיפוץ של האלטרנטור או החלפתו בחדש.