תקלות נפוצות במצבר בחורף
כידוע, תפקידו של מצבר לרכב הוא לספק את הכוח החשמלי למערכותיו, בדגש על ההנעה הדורשת מתח חשמלי גבוה ומרוכז, וגם עבור שאר המערכות כגון בקרת האקלים, האורות, הסטריאו וכדומה. במיוחד לקראת החורף יש לשים את הדגש על מצבר תקין, ולהימנע מכמה תקלות שנפוצות בתקופה זו.
מה הבעיה עם החורף?
ראשית, מצבר לרכב אמור לתפקד באופן תקין לכל אורך השנה, ולתקופה של לפחות שלוש שנים – בהנחה שרכשתם מצבר איכותי של יצרנית מוכרת כמו וולטה, שנפ ואחרות. זאת אומרת שלא צריכים להיות מודאגים במיוחד לקראת החורף, או כל עונה אחרת, אבל כן חשוב להיות מודעים לכך שבחורף המצבר מתמודד עם כמה אתגרים מיוחדים. ראשית, בתקופה זו בה חובה לנסוע עם אורות, ובה המזגן של המכונית מחמם באופן רצוף – יש יותר צרכנים שלוקחים חשמל מהמצבר. שוב, מצבר תקין אמור להתמודד איתם היטב אבל אם הוא יחסית חלש, אם יש בעיית טעינה, אם המצבר כבר הזדקן וכדומה – הצרכנים האלו מתחילים להשפיע יותר.
בעיה נוספת היא הטמפרטורות הנמוכות. אמנם בישראל הטמפרטורות לא יורדות אל מתחת לאפס, אבל מספיק בשביל לגרום לשמן במנוע להיות קצת יותר צמיג. לכן הנעת הרכב הראשונית דורשת מעט יותר כוח ואם המצבר אינו תקין לחלוטין הוא עשוי להתקשות בפעולה, והרכב יגמגם. בנוסף, הטמפרטורה משפיעה על המתח במצבר כלפי מטה, והמשמעות היא שמצברים נוטים להיות קצת יותר חלשים בחורף.
מעבר לכך יש לזכור שהחורף הוא גם העונה הרטובה. אם ההגנות על המצבר ועל מערכת החשמל תקינות וסבירות לא צריכה להיות בעיה. יחד עם זאת, רטיבות החודרת אל מתחת למכסה המנוע עלולה ליצור מספר בעיות, למשל לגרום להיווצרות חלודה על הקוטב החיובי והשלילי של המצבר, דבר שיוביל לירידה במתח המסופק על ידיו למערכות השונות כולל להנעה. בנוסף, רטיבות שהצליחה להגיע למערכת החשמל עלולה לגרום לקצרים ובהתאם לכך לבעיות – למשל בעיה בטעינת המצבר, או הפסקת התפקוד של רכיב חשמלי כזה או אחר ברכב.
אז מהן הבעיות הנפוצות?
למעשה הבעיות בחורף דומות למדי לשאר עונות השנה, רק שכאן המצוקה יכולה להיות גדולה יותר. לדוגמא, מצבר שאינו תקין מסיבה זו או אחרת יתבטא בחוסר יכולת להניע את האוטו, בין אם המנוע לא מצליח להשלים סיבוב ובין אם הבוכנות לא פועלות בכלל. במצב כזה ייתכן שהנעה מרכב אחר עם כבלים תפתור את הבעיה, ותמיד טוב גם להחזיק בוסטר למילוי המצבר ולהנעת הרכב. יחד עם זאת, ייתכן שהמצבר פשוט שבק חיים ובמקרה כזה אין ברירה אלא לקנות מצבר חדש, כאשר ניתן להזמין מצברים עד הבית/הרכב כולל התקנה. בעיה נפוצה נוספת היא כאמור קצר, המוביל למשל לאורות שאינם פועלים כמו שצריך ומתעמעמים, למערכת בקרת אקלים שמזייפת וכדומה – הכל כתלות במיקום הקצר. זאת בנוסף לקצר המביא לחוסר טעינה של המצבר, ולכן שוב לבעיית הנעה.
להתכונן היטב לחורף
בשביל להימנע מהבעיות האלו ודומות אפשר לבצע כמה פעולות פשוטות. ראשית, מעת לעת רססו שמן או מרחו וזלין על קטבי המצבר כדי למנוע חלודה, ואם הצטברה כבר קורוזיה – נקו אותה. שנית, כדאי להגיע לחשמלאי רכב כדי שיבדוק את תקינות המצבר לפני החורף, כלומר את המתח שביכולתו לספק, וכן את תקינות מערכת החשמל בכללותה. במקרה הצורך החליפו את המצבר הישן במצבר חדש, כזה המותאם לאקלים בישראל ומגיע מיצרנית אמינה ומוכרת.